Frågor

Här ser du svar på vanliga frågor

Vilka är Brädkultur?

Brädkultur - något som finns inom oss alla som någonsin stått på en skateboard eller snowboard. Det står för gemenskap, kreativitet och kärlek till brädan oavsett ålder eller nivå. Det är så vi format vår butik, alla ska känna sig välkomna och få tips och råd efter sin förmåga. 

Vi är dessutom Sveriges mest välförsedda butik när det gäller varumärket Vans. Vi har ett organiserat samarbete med Vans och  har ett stort utbud av kläder, skor, mm från Vans. Därför kallar vi oss VansxBrädkultur.. 

Brädkultur är ett privatägt oberoende familjeföretag. Vår butiksledning och all personal är brädåkare med lång erfarenhet och besitter stor produktkännedom inom brädkulturen. 
Vår målsättning är att varje kund ska kunna få den hjälp som behövs för att hitta den utrustning som passar kundens erfarenhet, ålder och åkstil.

Företaget som driver webbutiken och butiken på Norrlandsgatan 21 i Stockholm heter Brädkultur Skandinavien AB. Telefon 08-202120, e-post info@bradkultur.se

Företagets registrerade adress: Myrvägen 69, 125 51  Älvsjö. Organisationsnummer: 556924-6159.



Hur kontaktar jag Brädkultur?

Du kan ringa till vår butik när den är öppen, 08 - 202120. Bästa tid att ringa är före lunch. Du kan också skriva till info@bradkultur.se

Vi ger gärna råd per telefon eller mail. Det kan vara svårt att välja rätt utrustning för den som inte är specialist.



Hur sker leveranser och vad kostar det?

När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilka betalningssätt du kan välja mellan. Priserna är inklusive moms  Finns varan i lager kommer  leverans normalt att ske inom ett par dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre. Du kan välja mellan att betala med Swish eller Klarna. Väljer du Klarna kan du välja direktbetalning med kort eller faktura med betalning efter 30 dagar. Klarnas villkor för fakturabetalning kan du läsa här

Utöver priset på varorna kan tillkomma kostnader för frakt. Du kan välja mellan fyra alternativ. 

  • Hämta i butik, dvs butiken på Norrlandsgatan 21 i Stockholm. Du kan betala i butiken, kontant, med Swish eller via Klarna. Vi vill att du kommer inom 3 dagar.
  • PostNord Ombud. Kostnad 59:- eller 29:- vid köp från 500:-
  • Bring Ombud. Kostnad 39:- eller gratis vid köp från 500:-. Om chauffören ser att en paketbox är närmare kunden än ett ombud kan paketet levereras dit.
  • Bring Hemleverans. Kostnad 69:- eller 29:- vid köp från 500:-

För paket som är längre än 120 cm tillkommer ett hanteringstillägg på 119:- för PostNord och 79:- för Bring

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Det är också ditt ansvar att någon kan ta emot paket som levereras hem till dörren. Alla försändelser som är längre än 1,5 m  kan bara levereras till dörren. Gäller i första hand snowboards. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi har då rätt att debitera dig vår kostnad för returfrakten.



Hur fungerar presentkort?

Du hittar presentkort under menyvalet Accessoarer-Presenkort.

När du har köpt ett eller flera presentkort kommer de att skickas som varubrev som läggs i din brevlåda. Du kan också hämta ut dem i butiken på Norrlandsgatan 21 i Stockholm. Presentkorten kan sedan användas i butiken eller vid köp här i webbutiken.

I webbutiken används inte presentkortet på samma sätt som rabattkoder för att sänka priset. Vi har en annan rutin för presentkort.
Du måste köpa för minst presentkortets värde, eftersom vi inte kan utfärda nytt presentkort på överskjutande belopp.
I kassan ska du betala hela beloppet utan avdrag. Du måste betala med kort eller faktura från Klarna, inte swish.
När köpet är klart skickar du ett mail till info@bradkultur.se.

För att säkerställa att vi prioriterar ditt mail ber vi dig skriva Presentkort som rubrik eller ärendemening.

I mailet skriver du

- ordernummer
- presentkortsnummer
- beloppet på presentkortet

När vi har fått mailet och har bekräftat dina uppgifter meddelar vi Klarna vilket belopp som ska dras från ditt kort eller faktura efter att presentkortets värde har dragits av.

När du har sett att Klarna har ändrat beloppet ber vi dig klippa sönder presentkortet. 



Om jag ångrar ett köp?

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. (Julklappar bytesrätt/ångerrätt tom Trettonhelgen) Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta butiken för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel eller vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits.

För skateboard gäller att om den har sålts som komplett skateboard kan den returneras. Om du däremot har beställt montering av truckar och hjul eller grip tape kan den inte returneras.

Du behöver inte följa något strikt mönster för att ångra och returnera en vara. Vi ber dig dock följa de här instruktionerna:

  • Ring oss på 08-202120 eller skriv till info@bradkultur.se så ser vi till att du får en retursedel att sätta på paketet.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackning komplett med samtliga tillbehör och eventuella etiketter.
  • Lägg in ett papper på vilket du skriver ordernummer och orsaken till att du vill returnera.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador.
  • Sätt etiketten väl synligt på paketet.
  • Lämna till ett ombud för PostNord eller Bring beroende på vem som har levererat.

När vi har godkänt returen återbetalar vi vad du har betalat för varan med ett avdrag på 80:- för returfrakten plus eventuell värdeminskning om varan inte kan säljas som ny. Om vi inte har meddelat att vi har tagit emot varan inom tre dagar från att du lämnade paketet till ombudet ber vi dig kontakta oss. För returer från andra länder än Sverige görs avdrag med verklig kostnad. Du kan alltid ombesörja returfrakten själv i stället för att använda vår bifogade fraktsedel. Då görs inget avdrag. Notera att paketet måste adresseras till butiken och inte till ett postombud.

Vi kan inte hantera ett byte av vara, exv storlek eller färg i samband med returen. Du gör i stället en ny beställning.

Du kan också lämna tillbaka varorna i vår butik, Norrlandsgatan 21 i Stockholm.



Hur reklamerar jag en vara?

Om du som är privatperson mottagit en skadad eller felaktig produkt måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är enligt Konsumentköplagen 2 år. Kan du visa att felet är ursprungligt och inte har uppstått som följd av din användning av varan har du rätt att reklamera inom som mest 3 år.

Har vi skickat fel produkt är vi tacksamma om du meddelar oss snarast så att vi kan ordna med retur och skicka rätt vara.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Vill du utnyttja rätten till reklamation ber vi dig maila till info@bradkultur.se. Skriv Reklamation som ärendemening. Beskriv felet. Bifoga några bilder som visar felet. Uppge ordernummer för köpet. Skriv om du vill få en ny vara eller pengarna tillbaka. Vi kontaktar dig omgående med vår bedömning. Är reklamationen godkänd får du instruktioner hur du ska hantera returen.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade varan ska återsändas i likartad förpackning som vid leveransen.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid får du kostnaderna för köpet återbetalda.

Om skadan bedöms inte vara ursprunglig utan har har uppkommit under transporten ska detta omgående och senast inom en vecka anmälas till fraktföretaget.



Vad händer om jag inte är nöjd med hur butiken har hanterat mitt köp?

Vi försöker alltid lösa alla problem så att kunden blir nöjd. Du kan alltid vända dig Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.



Hur hanterar ni personuppgifter?

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller och kan inte avtalas bort. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Dataskyddsförordningen, GDPR.. När du, som är privatperson anger dina uppgifter, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.

De personuppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras, säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner utan ditt samtycke. Vårt enda syfte med att samla in och spara informationen är att kunna ge dig optimal service.



Kan jag alltid lita på priser och beskrivningar?

Alla uppgifter om en vara hanteras i något steg manuellt. Därför kan vi inte garantera att fel inte inträffar. Vi reserverar oss mot uppenbara fel i information och specifikationer vad gäller varor som förekommer i vårt sortiment. Uppenbara felaktigheter avseende pris eller utförande kan inte åberopas vid köp. Har du beställt och betalat en vara som har varit uppenbart felaktigt prissatt har vi rätt att annullera ordern och göra en återbetalning.



Lagrar ni cookies i min dator eller mobil?

Enligt lagen om elektronisk kommunikation som trädde i kraft den 25:e juli 2003 så ska besökare på en webbplats informeras om användande av så kallade cookies, samt få möjligheten att förhindra att de används. En cookie är en liten textfil (oftast mindre än 1 kB) som sparas i din dator och lagrar information. Cookies används bland annat för att förbättra webbplatsen för användaren.

Vår webbplats använder den vänliga varianten av cookies, så kallade session cookies. När du är inne och surfar på en webbsida, skickas session cookies mellan din dator och vår server för att kunna utbyta information. Det kan till exempel gälla vad du har lagt i din varukorg, eller om du är inloggad på Mina sidor.

Vi sparar ingen personlig information via session cookies. Session cookies lagras inte permanent i din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Det finns säkerhetsinställningar i de flesta webbläsare som kan avaktivera session cookies. Oftast går det också bra att ta bort eventuella session cookies som redan har sparats. 
Om du väljer att inte acceptera session cookies på vår webbplats, kommer webbplatsen inte att fungera tillfredsställande.
Vid besök på denna webbplats sker automatisk registrering av din IP-adress för mätning av besöksfrekvens.

Kontakta Starweb på www.starweb.se för vidare information om session cookies i webbutiken.


JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.

-->